سازهاي هم خانواده تار

تار ، آموزش رايگان تار ، دانلود فيلم آموزش تار ، دانلود كتاب آموزش تار ، خريد آموزش تار

سازهاي هم خانواده تار

۲,۷۱۴ بازديد

در سال هاي اخير هر گونه نوآوري بر روي اين ساز، بيشتر به افزايش كيفيت و كارايي آن منجر شده است. تنها اتفاق مهم در اين خصوص ساخت اندازه هايي كوچك تر و بزرگ تر از تار معمولي بود كه به پيشنهاد كلنل علي نقي وزيري و البته با الگو برداري از فرهنگ موسيقي غربي، به نام هاي تارسوپرانو و تارباس ساخته شدند.

 از اين دو، فقط تارباس موفق شد در موسيقي نوين ايران جايي پيدا كند و امروزه بيشتر گروه هاي موسيقي ايراني از آن بهره مي برند. صدادهي تارباس يك هنگام (Octave) بم تر از تار معمولي است. اين ساز فقط سه عدد سيم دارد و معمولاً از سيم هاي گيتار و در مواردي از سيم هاي ويلنسل بهره مي گيرد. تارباس با مضرابي از جنس پلاستيك يا شاخ حيوان نواخته مي شود. صداي تك نوازي آن خيلي جذاب نيست ولي در گروه نوازي كاربرد فراوان دارد. در تارباس فقط صداهاي بم مورد نياز است. به همين دليل روي بخش نقاره، همانند تار پوست نمي اندازند و اين قسمت غالباً به صورت خالي ديده مي شود. برخي نيز براي زيبايي، روي آن را با يك توري نازك مي پوشانند. تارباس در سال هاي اخير غالباً در كنار عود، بخش باس موسيقي هاي معاصر ايراني را مي پوشاند. شكل ديگري از تار، در مناطق شمال غرب ايران و همچنين كشور آذربايجان به نام تار آذري يا قفقازي وجود دارد. اين ساز نيز بنا به پژوهش هاي ورتكف Vertkov و ديگر صاحب نظران آذربايجاني، تا پيش از قرن 12 هجري (اواخر قرن 18 ميلادي) در منطقه قفقاز ديده نشده است.

در آن زمان يك نوازنده ماهر به نام صادق اوغلي به آن سه سيم واخوان افزود و كمي شكلش را تغيير داد. آذربايجان، تنها منطقه بومي ايران است كه در آن علاوه بر موسيقي محلي، يك موسيقي ويژه به نام موسيقي موقامي (مقامي) در آن وجود دارد كه با سازهاي كمانچه، تار آذري و قاوال نواخته مي شود. تار آذري كه در گستره بزرگي از مناطق آذري نشين تا گرجستان رواج دارد، در بيشتر متون تاريخي از آن به عنوان تار قفقازي ياد شده است. هماننند تار ايراني، كاسه اي دوقلو دارد ولي به جاي شش سيم، از هشت عدد بهره مي گيرد. ضمن اين كه صدايش كمي تودماغي است. اين ساز هميشه روي سينه نوازنده قرار مي گيرد و به همين دليل، ايستاده هم مي توان آن را نواخت.

آموزش سه تار | آموزش تار

نمونه 1: تارباس فقط سه عدد سيم دارد


نمونه 3: تار آذري يا قفقازي

نمونه 3: تار آذري يا قفقازي

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.